torsdag 27 september 2007

Första tenten

Hej hopp!

Hade min första tent i kursen i idrottsvetenskap idag... Jag var lite nervös eftersom jag inte alls visste hur tenten skulle se ut. Tenterna delades ut och jag började genast svara på frågorna och använde flitigt mitt lexikon som jag hade med mej som hjälp. Efter en kvart tittade jag upp och runt mej och upptäckte att alla satt och bläddrade i boken och i sina anteckningar! VA???!!! Ooooops, I did it again. Jag hade alltså inte förstått att man fick använda litteraturen och anteckningarna! Som TUUUUUR var hade jag anteckningarna med mej så att jag kunde fiska upp dem ur väskan. Men tänk om jag inte skulle ha råkat ha med dem! Jag fattar inte att jag inte upptäckte att alla hade böckerna framme redan innan vi började skriva, måste ha varit djupt koncentread... :) Jag tyckte att tenten verkade ganska lätt, i alla fall borde den ha varit det för de andra eftersom vi fick använda anteckningrna. Sen vet jag inte hur jag klarar mej, 50 % rätt ska man ha för godkännt... Måste jag väl klara! Jag har inte haft någon tent där man fått ha med sig litteraturen och anteckningarna sedan jag gick i Silveria, då fick vi en gång ha framme anteckningarna under ett prov för att det var några som började klaga på att provet var för svårt...

I lördags var vi på marknad och köpte fukt och grönsaker. Muuuums, vad de var goda i jämförelse med de man köper i affären. Måste gå dit på lördag också.

På kvällen åt jag middag med mina engelska och amerikanska vänner Connie, Jessie, Laura och Lucy... ni kan ju gissa vilket språk vi pratar... hehe. Sedan åkte vi in till stan och det var faktiskt ganska mycket folk i Sherbrookes lilla centrum.



Jag är facinerad av hur fransktalande studenter från tre världsdelar samlas här; kanadensarna, fransmännen (+ belgare) och så de från de fransktalande länderna i Afrika. Alla har de språket gemensamt. Försöker spänna öronen för att höra skillnaderna i deras språk. Det är svårt för mej att höra, men säkert är i alla fall att det är quebecfranskan som skiljer sig mest och låter roligt gör den också!


Jessica

2 kommentarer:

The ideal Catariina sa...

oooooo, vad frukterna och grönsakerna ser goda ut!
mjums.

puss!

Anonym sa...

Hej going! Låter som du har det väldigt bra där borta! Härligt o höra! Skoj med karate!! Skit tufft ju! Du får lära mig när du kommer tillbaka igen! HAde tänkt o börja träna nån kampsport i år, men det va för dyrt.. Igår började träningen igen. HAr haft ångest o inte alls vart sugen på o börja, men som tur var va det jätte skoj!! Fast idag är kroppen lite stel...om man säger så ;) Saknar dig! kram Moa