torsdag 20 september 2007

Karate Kid

Salut!

Alltså hur länge kan en människa fundera bara över en sådan sak om man ska börja på en kurs eller inte. Jag hade bestämt mej för att börja träna på någon kvällskurs. Jag vet inte hur många gånger jag bläddrat igenom häftet med alla kurser för att hitta något lämpligt. Ett tag var jag inne på hip hop, men nää... det är nog inte riktigt min dansstil. Salsakursen var full, likaså kickboxningen. Flera kurser krockade med min kvällskurs i franska på onsdagar. Det som till sist tilltalade mej mest var karate. Men då velade jag så klart tusen gånger fram och tillbaka om jag verkligen skulle tycka om det (kursen är inte gratis, så det är inte bara att hoppa av sen) eller om jag alls skulle hänga med vad ledaren säger. Men så till sist pallrade jag mej iväg och skrev in mej två timmar innan kursen skulle börja.

Strax innan kursen började löste jag ut en karatekostym, som man får låna gratis om man är nybörjare. När jag drog på mej dräkten började jag känna mej cool och tänka att det här nog inte var en så dum idé. Sen sökte jag mej till karatesalen. Vi var ca 10 st med vitt bälte och sen fanns det också flera med andra färger på bältena. Jag förstod inte mycket av vad ledaren sa. Vår Mr. Miyagi var väldigt pratsam och pratade och pratade och jag hängde inte alls med. Men sen när vi började öva lite slag och sparkar så kände jag mej som hemma. Efter att ha tittat på Daniel LaRussos teknik i Karate Kid varje gång jag var hemma från skolan när jag var sjuk i lågstadiet, högstadiet och gymnasiet + några gånger till så kände jag mej väldigt hemma i rörelserna. :) Ända tills alla helt plötsligt började ropa någonting för då blev jag lite skarj och inte hörde jag vad de ropade heller, så jag rörde bara lite försiktigt på munnen och försökte se cool ut. Sen gick det bra tills Mr. Miyagi sa att vi skulle göra armhävningar på knogarna, det gjorde oooont och inga flickarmhävningar med knäna i golvet var tilllåtna... Sist och slutligen är jag nöjd med mitt val även om vi inte gjorde så mycket första kvällen utan mest lyssnade, jag tror det börjar hända mera sen. Nästa träning är imorgonkväll.


Jag försår mig inte riktigt på vädret här. I slutet av förra veckan var det kallt och regnigt och jag var säker på att hösten är här och började oroa mej för att jag har med alldeles för lite varma kläder. Men så den här veckan har det varit shortsväder igen och idag har jag legat ute på gräsmattan och studerat. Fast mitt rum är kallt, golvet och väggarna känns som isblock, men jag hittade ett par ultramjuka och varma tofflor på köpcentret! Så nu är fötterna varma i alla fall!

Stefan åkte hem igår. Det var lite tråkigt. Jag har ju liksom blivit van att han ska vara här.

Nu ska jag iväg på föreläsning. Jag har första tenten nästa vecka - hujedamej.

Tjingtjing

Jessica

7 kommentarer:

Johanna sa...

Hihi det var roligt att läsa om din första karatekväll! Ska bli spännande att höra om hur det går, kanske du får göra en egen Karate Kid-film sedan, som dina barn kan se på när de är hemma från skolan :). Kram!

Anonym sa...

haha, inte illa med karate! :) det var ju också det första jag provade på när jag slutade med friidrotten..hmmm..varför är det så månne?! :) njut av vädret, här är det kallt!

Karolina och Fredric sa...

Bra att du kom iväg på karate tycker jag! Kan va bra också när Stefan har farit iväg så du har nåt att syssla med. Lite trist är det säkert att ni inte kan va på samma ställe jämt.

Anonym sa...

Det blir nog bra det här! Och blir det kallt så är det ju bara att sticka en tröja så du inte fryser. Det är ju du bra på! Tror också att karate passar dig perfekt!

The ideal Catariina sa...

guu va du e cool! no väit du ji att du ji min idol, tränar karate å franska på samma gang. simultanträning kallar jag he! Kram

Anonym sa...

Karate Jessica!!! He heheh... låter passande! Har foton från när du senast provade karate..eller det var kanske mer brottning!?!
Livet som utbytesstudent är allt bra komiskt, man får verkligen ta saker som de kommer... Jag är tydligen alldeles för lat för att sköta en blogg så du får gissa dig till vad som händer i bilbao! kram kram

Anonym sa...

Suveränt att du var och kollade en
NHL-match.Montreal och Toronto är ju typ hockeyns Mecka. Detroit hör ju till dom bästa lagen. WOW !!

Stefan