onsdag 12 september 2007

Quebec city och whale watching

Okeeeej! Jag erkänner: jag är en mästare på att sova. Oberoende om jag åker buss, tåg eller flyg, ligger i en park eller sover i ett rum med okända människor på ett hostel så somnar jag så fort jag stänger ögonen. I lördags tog vi bussen till Quebec city. Jag sov under hela den 3 h långa resan, inget vidare trevligt ressällskap... men det är onekligen ett bra sätt att fördriva tiden.

Vi bestämde oss att göra en tripp till Quebec city innan Stefan åker hem. Vi anlände till Quebec city lördag förmiddag och jag blev genast alldeles förtjust i staden. Quebec city har ca 600 000 invånare och är en liten och mysig stad. Gamla byggnader är bevarade från länge tillbaka och staden ser väldigt fransk ut. Allting låg på gångavstånd så det var jättelätt att promenera runt. Jag blev så imponerad, så jag tror att när jag blir stor så ska jag nog bo i Quebec city... Nååå, kanske inte. Men i alla fall ska jag driva ett hostel när jag blir stor. Vårt hostel i Quebec city var väldigt trevligt; snyggt och rent och bra frukost. Och så tänkte jag att om man har ett hostel så träffar man alla möjliga trevliga människor med olika nationaliteter. I anslutning till hostellet skall det natrurligtvis finnas en garnaffär.

Well, i alla fall var det jättefint att vandra omkring i centrum och titta på alla gamla byggnader. 1985 blev gamla stan i Quebec upptagen på UNESCO:S världsarvslista.

På söndag hade vi bokat en tur för whale watching i Teadoussac. Kl. 8.30 hätmade en buss upp oss och vi körde iväg till St. Lawrencefloden. Vi fick först fina kostymer, som ni ser på bilden, vilka vi skulle ha på oss under båtfärden. Stefan fick en jacka i storlek L och den jacka som jag fick var storlek XL!! Alltså jag fattar inte! Det måste nog ha blivit för många marmeladsmörgåsar och glass de senaste veckorna om jag ser så bred ut... Sen satte vi oss i båten, en zodiac, som skulle ta oss ut på fjorden. När vi kört ut en bit så stannade båten och det var bara att sitta och invänta valarna. Vi behövde inte vänta länge innan de dök upp.













Det var verkligen häftigt att se de stora djuren på så nära håll. Det var sillvalar vi såg och de kan bli mellan 18-27 m långa och kan väga mellan 40 och 50 ton. Man ska komma ihåg att den del av valen som syns ovanför vattenytan bara är en liten del av hela valen. Vi var ute på vattnet tre timmar och det blev väldigt kallt om händer och fötter, men det var värt det.



(Ljudeffekterna på videon kommer inte från mej utan är franska flickor, som blev alldeles överförtjusta så fort något visade sig över vattenytan...)

På måndagen tittade vi igen på Quebec city. På kvällen rullade vi hem till Sherbrooke igen.





I bakgrunden syns den gamla stadsmuren.
























I Sherbrooke är det ganska lungt. Jag har endast två kurser i september, men i okober börjar franskakurserna, som är intensivkurser så då blir det definitivt mer att göra. Ikväll var det en pizza- och infokväll för alla 37 som bor i min korridor. Hälften av korridoren är från Quebec och andra hälften utbytesstudenter från Frankrike. Vilket betyder att jag inte förstår någonting av vad ena hälften av människorna i korridoren säger och endast lite av vad andra hälften säger.... Nåja, jag överdriver lite. :)

Das war alles für dieses mal.

Hasta la vista
Jessica

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!
Du har många äventyr på programmet den här hösten märker jag. Att kolla på valar var mäktigt förstår jag. Nog kommer du att lära dig franska under terminen om din korridor är så där pass fransk som du skriver. Lycka till med studierna. Ha det bra!

Johanna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.