fredag 31 augusti 2007

Je ne crompends pas...

Salut!

Nu har mina kurser börjat och det har gått bättre och sämre. Den första kursen i måndags förstod jag inte så mycket av. Dessutom var den väldigt inriktad mot hälsa, så den bestämde jag ganska tidigt att jag skulle skippa. Nästa dag var det dags för en Pilateskurs, den var ganska bra, för föreläsaren pratade väldigt långsamt och tydligt. Sen fortsatte jag med friidrott, den föreläsaren pratade vääldigt snabbt och lågt, så där hängde jag nog endast med tack vare att jag redan kan så mycket friidrott. Igår onsdag hade jag en kurs som handlade om adminstration och idrott. Den trodde jag skulle vara helt omöjlig, men tyckte faktiskt jag förstod en hel del. Två kurser har inte börjat ännu. Men jag kommer antagligen göra så att jag tar bort några av idrottsvetenskapskurserna och tar några franskakurser i stället, både för att några kurser är för svåra och för att nästan alla franskakurser går dagtid och då krockar de med mina övriga kurser och jag tycker att jag måste ta några franskakurser för att komma in i språket ordentligt.

Den franska de pratar här är väldigt knepig. Den är väldigt influerad av engelskan. Det är som om de skulle prata franska på engelska... ibland har jag gått förbi en grupp människor och trott att de har pratat engelska, men när jag lyssnat nogrannare så har jag upptäckt att det nog var franska i alla fall. Det har nog blivit väldigt många "Je ne comprends pas" ("Jag förstår inte") de senaste dagarna. Men det är väl bara att kämpa på. :)

I måndags var det välkomstfest för utbytesstudenterna och över 90 % av alla utbytesstudenter är från Frankrike, resten är från Schweiz, Belgien och fransktalande delar i Afrika. Några tyskar och spanjorer vet jag att det finns här och några från USA och Japan, men inte en enda från de nordiska länderna har jag stött på ännu...




















Sherbrooke



Au revoir
Jessica

1 kommentar:

Mallo sa...

je ne comprends pas att du vågar studera på franska - tufft!!!

men det verkar ju gå riktigt bra ändå. ha de bra!