torsdag 23 augusti 2007

Montréal

Tre dagar i Montréal har flygit iväg. Jag har gjort mitt bästa för att träna på franskan, men så gott som vid varje försök så byter de över till engelska. En gång, när vi beställde mat, klarade vi oss ganska långt, tills servitrisen frågade något om förrätten och vi båda två nickade och såg glada ut och svarade"Oui!". Vi trodde hon sa att det är tomatsoppa till förrätt. Sedan sa hon på engelska "Do you want soupe or tomato juice as starter?" Äsch då. Det är nog sant som många har sagt, att jag kommer att lära mej mer franska i Sherbrooke än om jag skulle ha studerat här i Montréal, eftersom alla kan så bra engelska här.

Stefan har varit förkyld under vår vistelse här i Montréal, så sightseeingen har blivit lite lidande. En del av staden har vi i alla fall hunnit se. En kväll var vi på en "sound och light show" i en kyrka som heter La Basilique Notre-Dame. Vi tyckte det var väldigt amerikanskt att ha en sådan show i en kyrka. Men kyrkan var jättefin intui, den finaste jag sett hittills.











Altaret i La Basalique Notre-Dame

På tisdagen gjorde vi en guidad tur i Olympiastadion från OS 1976. Vi var också uppe i Olympiatornet, som är världens högsta sneda torn - 160 m högt. Guiden sa att friidrott inte var så populärt i Montréal... Quebec... Kanada... på 80-talet, så då tog de bort friidrottsbanan från Olympiastadion. Suck, vad är det för land jag kommit till... ;) Så stadion såg väldigt tom och grå ut.

Inne i Olympiastadion: Sur Jessica vid upptäckten att friidrottsbanorna tagits bort.





Jag framför Olympiastadion

Imorgon checkar vi ut och tar bussen till Sherbrooke. Då börjar allvaret. Jag har sett mitt schema, det verkar ganska intensivt. Jag kan inte riktigt bestämma mej vilket lag på universitetet jag ska träna med - rugby, golf eller terränglöpning... Vad tycker ni? :)

Tschüss
Jessica


5 kommentarer:

Mallo sa...

Hej!
Vilken bra blogg! Bra skrivet och fina bilder! Förstår inte varför du inte gjort detta tidigare...

Nåja, nu ska du hålla uppe det goda humöret å fortsätta skriva mycket så vi vet vad du håller på med!!!

The ideal Catariina sa...

Golf! Det är viktigt att kunna golfa sen när du blir rik. Då kommer du liksom lättare med i de rikas gäng. Så absolut golf tycker jag. Eller tja, om du tycker att dina tänder är lite för jämna och fina kan du ju alltid börja med rugby. Puss!

Anonym sa...

Jag röstar på rugby! På den gamla goda tiden brukade jag spana in deras träningar i jordbanehallen..och det var grejer det! stod i led och skrek en massa. ojoj, jag trodde att min resfeber var lugnad för en rejäl tid framåt men när jag läser om dina äventyr rycker det nog i fingrarna...:)

Anonym sa...

Hejhej på dej ma cherie!
Ååååh Canada, ja får lite drygt nu när jag läser bloggen :) Har du varit på Tim Hortons ännu? Elller ätit poutine? Det är ju nationalmat i quebec! Hoppas allt är bra med er!! Jag röstar på golf som Catzo. För det skulle va flashigt att kunna. Tjippp

Franck sa...

Klart Rugby... så kan du vis hur snabbbbbb du är! Go Speedy!