söndag 26 augusti 2007

Sherbrooke

Salut!

Nu är jag installerad på campus på Université de Sherbrooke. Vi anlände hit i torsdags och jag var väldigt nervös när jag skulle hämta ut nyckeln, för det första i fall att jag typ fattat någonting fel och jag inte skulle ha något rum alls reserverat och så var jag förstås nervös för språket. Jag kämpade ju väldigt mycket i våras för att få in min ansökan och det var mycket om och men med mitt intyg över mina franskakunskaper. Då var jag ju helt säker på att jag ville åka hit och tyckte det var en alldeles lysande idé, men i torsdags, när jag försökte kommunicera med människorna här på min knaggliga franska, tyckte jag inte alls längre att det var någon så bra idé och fattade inte hur jag kunnat komma på något så urbota dumt att åka och studera på franska. :)

Mitt rum är 8,4 kvadratmeter stort och har en säng, kylskåp, skrivbord, stol, lavoar och garderob. Gardinstången var sönder, handfatet stockat och två lampor sönder, men annars var det helt okej :) Rummet ligger i en korridor med ca 30 andra rum. Kök, WC och dusch delar jag alltså med 3o st andra. Köket verkar väldigt oanvänt, antagligen äter de flesta på campus och på sitt rum.







Mitt rum på
inflyttnings-
dagen






I torsdags och fredags lyckades jag hämta ut nyckeln till rummet, köpa en nätverksladd till datorn, hämta ut ett busskort, anmäla mej vid internationella enheten, registrera mig på fakulteten och ändra några kurser som kolliderade. Nästan allt på franska! :) Om de kunde bra engelska i Montréal så är det nog motsatsen här, deras engelska är ingen höjdare, inte ens hon som tog emot oss utbytesstudenter på internationella enheten var särskilt bra på engelska. Men det är väl bra, då är jag tvingad att prata franska.

Jag har ännu inte fått någon riktig uppfattning om själva staden. Campus ligger en bit utanför centrum och man måste ta bussen in till stan. Det har varit jättevarmt och fuktigt väder. Med sådan här luftfuktighet kan jag förstå att det blir kallt här på vintern. Idag försökte vi kolla in centrum, men jag har nu också blivit förkyld, så det var alltför jobbigt att vara utomhus i värmen (32 grader) och i så fuktig luft så vi tog bussen till ett stort (luftkonditionerat) köpcentrum i stället.

Jag har ännu inte lärt känna några människor här. Det är ganska tomt här ännu och de andra utbytesstudenterna har anlänt på andra dagar än mej. Men på måndagkväll är det någon välkomstfest för utbytesstudenter så då om inte förr ska jag väl lära känna några människor.

På måndag börjar jag också med min första kurs kl. 8.30: "Initation à la perscription en conditionnement physique". Wish me good luck och jag önskar att jag ens förstår någonting pyttelitet!

Kuulemiin
Jeskopesko


3 kommentarer:

The ideal Catariina sa...

good luck! bra gar e.

ditt rum ser ut som något som patro och jag sov i i en klosterskola i verona! kaveri. :)

Anonym sa...

Du har klarat dig alldeles utmärkt hittills!!! Första dagen i skolan hur gick det? Du är min inspiration, fixar du detta på franska så ska jag också fixa det på spanska...imorgon är det dags uhj uhj ska gå o packa lite till
Bisous!!!
P.s Har lite svårt att föreställa mig 8,5 kvadratmeter hmmm :-)

Anonym sa...

Jaa, inte har du så stort rum. Får du in dina saker? Har du bestämt dig ännu för vilken sport du skall satsa på? Golf ger mest pengar sen då du blir profs! Själv prövade jag på längd igår. Det blir längd på Åland också, jag var så övertygande... :) Men det är nog en bit till VM resultaten. Ha det bra!