måndag 20 augusti 2007

Toronto

Nu har jag varit i Canada i fem dagar. Jag landade i Toronto i onsdags utan problem. Lite knepigt att släpa på allt bagage. Märkligt är att när jag tidigare åkt iväg på tre veckors träningsläger till varmare länder så brukar mitt bagage väga runt 24 kg. Nu när jag har åkt iväg för fyra månader till ett land som är kännt för att vara kallt på vintern så hade jag endast 22 kg... måste nog ha glömt en hel del hemma...


Stefan anlände till Toronto samtidigt. Han ska vara med i fyra veckor för att hålla reda på mej i de stora städerna. Vårt hostel i Toronto var mycket trevlig och hade hela 22 våningar. På kvällen när vi anlände var vi mycket trötta och hungriga och vi hittade en pizzeria i närheten av vårt hotell. Vi tänkte att varsin pizza av storlek "medium" blir passligt så sent på kvällen. Vad vi inte kom ihåg är att nordamerikanska portioner inte riktigt är av samma storlek som vi är vana med. Mediumpizzan visade sig vara väldigt stor och vi åt i flera dagar innan vi fick slut på den :)


Nästa dag promenerade vi runt i staden. Vi kollade in downtown och tog en tur upp i CN-tornet, som är världens högsta TV-torn. Utsikten över staden därifrån var otrolig. Vi tog också en tur med färjan ut till ön som ligger alldeles utanför Toronto. Båtturen räckte endast 10 minuter och ön var jättefin och väldigt lugn jämfört med fastlandet som vi just hade lämnat.

Jag i CN-tornet




Följande dag hade vi bokat in oss på en tur till Niagara fallen. Vi blev lite överraskade när en
liten bil hämtade upp oss. Vi, i alla fall jag, hade väntat oss en stor buss. Chauffören var en mycket energisk och pratsam kanadensiska som kallades Jojo. Vi var totalt 10 resenärer med på turen. På vägen till Niagara fallen, som tog 1,5 h, intervjuade hon oss alla om vem vi var och berättade sedan mycket om Niagara fallen och allt möjligt annat kanadenskiskt. Oj, vad hon kunde prata. Väl framme hade vi 4 h på oss att titta runt vid vattenfallen. Det bästa var väl när vi åkte med en båt ut till de 57 meter höga vattenfallen, det var rätt så mäktigt. På vägen tillbaka stannade vi en timme vid en trevlig liten stad, som hette Niagara on the Lake. Vi gjorde även ett stopp för vinprovning vid en lokal vingård.


Sista dagen i Toronto tillbringade vi igen i stan. Vi köpte adapter, ny mobilladdare och kontantkort till mobilen åt mej, så nu funkar alla mina elektriska prylar här. Vi gick även en sväng ner till China town, vilket var en upplevelse för mej, som aldrig sett något liknande tidigare. Så nu har jag funderat på kineser i två dagar...

Toronto på natten, utsikt från taket på vårt hostel



Jag har varit otroligt trött de första dagarna. När klockan blivit åtta på kvällen har jag haft
otroliga problem att hålla ögonen öppna. Nu den fjärde dagen börjar det kännas som jag vant mej.


Idag söndag har vi rest vidare till Montéal. Vi tog tåget från Toronto, vilket visade sig vara en väldigt lång historia. Med boarding, förseningar och bagageuthämtning tog den 545 km långa resan 8 timmar. Det märktes att tåg inte är det populäraste färdmedlet här. Nu har vi just kommit fram till vårt hostel och jag fick börja med att öva min franska när vi skulle checka in. Det gick ganska bra, jag tror jag fattade det mesta. Annars lär vi väl märka imorgon när vi går ner på frukost; om vi inte får någon frukost, så har jag fattat tiderna fel :) Människorna här kan nog jättebra engelska, men det är på tiden att jag börjar öva min franska om jag ska klara av att studera på franska om en vecka...


På torsdag åker vi från Montréal och vidare till Sherbrooke där jag alltså ska studera fram till slutet av december.


Tjingtjing från Montréal!










Sushi - mums!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad spännande!
Du är så duktig!
Ha det så bar där
-Heidi-

Anonym sa...

Ojoj, låter som att det verkligen börjat bra! lycka till med franskan! :)

Anonym sa...

Hej going! Kul att höra från dig! Vilket äventyr du verkar hamnat i! Inte utan att jag blir lite avundsjuk! Själv laddar jag för JSM som är i Uddevalla nu till helgen, ska bli skoj! Ta hand om er båda två och hälsa Stefan! Många kramar Moa

The ideal Catariina sa...

tja! va kuuuuuul att du bloggar. :D nu kan jag sitta på jobbet och fördriva tiden med att läsa din blogg. ;) nånej.
bra att allt är bra, väntar ivrigt på nästa inlägg!
puss,
-catzo-

Anonym sa...

Hejsan!
Vad skoj att får läsa om dina äventyr! Det verkar som om ni har det bara bra och upplever en hel del. Lycka till med franskan och studierna. Camilla

Anonym sa...

Hej!
Jätteroligt att höra av dig och kunna följa med dina äventyr, för det blir väl en hel del har jag på känn... Jag förstod inte riktigt det konstiga med att ögonen blir trötta redan kl 20.00..;)
Ha det bra!
Kranm Maria