måndag 23 november 2009

Pay It Forward

Jag började skriva på engleska, men det blev så svårt, så nu blir det ett inlägg på svenska.


En gång såg jag en film som hette Pay It Forward. Den handlade om en liten pojke som fick som uppgift i skolan att komma på någonting för att förändra världen och sedan sätta det i verket. Den här pojkens idé var att man istället för att göra en god gärning tillbaka till en person så ska man göra en god gärning åt tre nya personer. Alltså pay forward i stället för pay back.



Trevor i filmen Pay it forward

När jag var i Quebec fanns det två fantastiska personer som alltid tog sig tid att lyssna på min knaggliga franska och uppmuntrade mej att prata hela tiden. Nu när jag träffar människor som lär sig svenska försöker jag göra likadant för dem och ta mig tid att lyssna och uppmuntra dem att lära sig.

En gång när några människor, som vi inte kände så bra, körde hem min systers möbler från Åbo när hon flyttade därifrån, så ville vi betala dem. Men då sa de: “Nä, vi vill inte ha något för det, gör ni bara samma sak för någon annan någon gång”.

Min handledare var på praktik I USA för två år sedan. Hon hade en jättebra handledare som gjorde jättemycket för henne. I fredags mailade hon åt henne och berättade att hon nu har en praktikant och att hon försöker vara så hjälpsam och vänlig mot mej, som hon hade varit var mot min handledare.

Jepp, så det här fenomenet har jag tänkt på över helgen. Jag tycker det är ganska fint. Ofta gör man ju saker tillbaka för den som varit vänlig eller hjälpsam mot en själv, men jag tror inte att vi lika ofta som vi pay forward.

3 kommentarer:

Anna sa...

Tänkvärt! Jätte jätte fint :) bisous!

Karolina och Fredric sa...

Liiite sorglig film bara. Jag skulle kunna gråta en tår ännu fast det är år sedan jag såg den. Men fin. Jättefin!

Jessica sa...

Så sant, så sant. Jättesorglig...